Gästinlägg: ”Elcykel är skillnaden mellan 5 och 15 km”

Idag gästbloggar Leif Josefsson, en av våra 40 vintercyklister:

”Jag bodde under några år vid Skanstull på Södermalm i Stockholm och hade ofta ärenden till trakterna vid Odenplan.  Det är 4,7 km närmaste vägen.  Ofta cyklade jag.  Men lika ofta tänkte jag ”Nej, Götgatsbacken”.  Jag hade en bra, 8-växlad cykel, men tanken på motvind och Götgatsbacken fick mig ofta att tänka ”äsch jag tar tunnelbanan”

Nu bor jag i Enhörna. Det är ju förstås en väldig kontrast till Skanstull. 15 km till Södertälje centrum. Cykelväg bara delar av vägen.  De flesta ute i vår del av Södertälje har två bilar, vilket för många känns som ett livsvillkor.

Jag funderade länge på elcykel.  Att cykla kändes inte som ett alternativ, med 16,2 km till jobbet på skolan. Men det kändes inte klimatsmart att ha två bilar, så i augusti 2017 slog jag till på en Kalkhoff elcykel med centrum-motor.

Min fru Lena hade hunnit börja bli trött på mina filosofiska funderingar kring elcykel så till sist när vi var på ännu ett besök hos cykelhandlaren kom det bara:  ”Men köp den!”

Hon var, som många andra, skeptisk till det här med elcykel.  Men så föreslog jag att vi skulle ta en cykeltur där hon kunde låna min nya elcykel och jag skulle ta min gamla fina 8-växlade.  Vi har 350 meter till brevlådan med en backe upp till ett krön och sedan nerförsbacke. Vid brevlådan lyste hennes ansikte upp av ett stort leende:  ”Jag vill också ha en elcykel”

Så det vara bara att utöka krediten och skaffa ytterligare en glädjemaskin.

Till Lenas arbete i Pershagen är det 20 km.  Även om hon har cyklat några gånger så visar det sig att det är lite för långt.  Jag har 16 km till jobbet.  Det ligger precis på bortre gränsen av vad som är ledigt att cykelpendla.

Min slutsats är att med elcykel så ökar det ”avslappnade” pendlingsavståndet från 5 till 15 km när man skaffar sig en elunderstödd velociped

Mina 16,2 km tar mellan 45 och 48 minuter att cykla.  Jag är lite svettig på ryggen när jag kommer fram men känner inte behov av att duscha på jobbet.

Med bil tar resan 25 minuter.  När min fru och jag samåker så är restiden för den som tar bilen också drygt 40 minuter, dvs först åka till den ena arbetsplatsen och lämna och sen till sin egen.

I genomsnitt cyklar jag 3-4 gånger i veckan, när mina och Lenas arbetstider inte matchar. Om jag cyklar bara åt ett håll hänger vi på cykeln på kroken på väg hem.  På vintern åker jag kollektivt hem någon dag.

En elcykel har en effekt på 250W.  Det är intressant att ett fordon som energimässigt kostar 3 gammaldags glödlampor faktisk kan ersätta en bil.  Utifrån det perspektivet blir det faktiskt helt absurt när elbilarna lanseras med motoreffekter på uppåt 100 ggr den jag har i min cykel när den bilen, om det är en extrabil, faktiskt inte gör något mer än vad min cykel gör; tar mig till och från jobbet när jag inte kan samordna med min fru.

Med den erfarenheten och som deltagare i Södertäljes vintercyklingsprojekt vill jag också tillägga att elcykel-pendlande har en mycket stor potential att ersätta bilåkande och att avlasta kollektivtrafik.  Men det förutsätter att man börjar ta mer hänsyn till effekterna och konsekvenserna  av ett utökat elcyklande, t ex vad det gäller året-runt-cykling, ökad fart bland de som elcyklar.  Det ställer större krav på ”cykelautostrador”, snöröjning och tydligare trafikseparation.

Vi tar små steg för att bli klimatsmartare trots att vi bor ute i Södertäljes glesbygd.  Vi har nu laddhybrid och elcyklar.  Nästa logiska steg är förstås solceller och energilagring.  Men det är en helt annan historia.”

Leif Josefsson,
Vinter-elcyklist, Enhörna

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s