En cykel för varje människa!

I somras hade vi en webbenkät om cykling ute, för att våra medborgare skulle kunna tycka till om högt och lågt kring cykling. Det framkom massor av intressanta saker. Bland annat att en av anledningarna till att våra medborgare inte cyklar är att de tycker att det är opraktiskt, att de inte kan få med alla saker på cykeln och att de inte vill bli svettiga.

Många av våra invånare som inte cyklar idag såg faktiskt en elcykel som något som skulle få dem att börja cykla. Elcykeln löser ju problemet med att inte vilja bli svettig. Däremot var det väldigt få som trodde att en lastcykel skulle få dem att cykla mer. Detta trots att ett av problemen de uppgav var att de inte får med sig alla grejer på cykeln.

Vet folk inte om att lastcyklar finns? Har de aldrig sett någon, eller har de aldrig provat? Jag vet inte, men däremot vet jag att det finns cyklar för alla möjliga behov. Jag tror att många skulle kunna ersätta alla möjliga resor om de bara hade tillgång till rätt cykel.

I detta inlägg tänkte jag därför berätta lite om alla olika slags varianter på cyklar som finns. Uppfinningsrikedomen inom detta är enorm! Nya modeller kommer hela tiden.

Elcykel: Det finns olika slags cyklar som är elektrifierade, men de flesta är av komfortcykelmodell. Alltså en helt vanlig cykel av stadsmodell, med växlar i olika antal. Elstödet kommer bara om du samtidigt trampar själv och ger en extra skjuts upp till 25 km/h, går cykeln snabbare än så slutar elstödet. Motorn får ha en effekt på max 250 watt. Du bestämmer själv hur pass mycket elstöd du vill ha. Vissa modeller har tre olika steg, andra har fler, vissa har steglös justering som är lite som att du gasar. Skillnaderna i pris beror ofta på batteriets kvalitet. Dyrare batterier håller ofta längre utan att tappa i kapacitet och har större kapacitet från början. Dvs laddningen håller fler dagar eller för längre resor.

Kraftfull elcykel: Det finns elcyklar såsom de jag beskrivit ovan, men som har en ännu kraftfullare motor. Elcyklar som bara ger stöd när du trampar men som har en kraftfullare motor, upp till 1000 watts nettoeffekt, räknas som en slags moped klass II. Då krävs det att föraren använder hjälm. Du får cykla på cykelbanorna, så länge som det inte finns en tilläggstavla att moped klass II inte får framföras där. Du får också cykla snabbare än 25 km/h så länge som du följer hastighetsbegränsningarna, men motorn ger bara stöd upp till 25 km/h.

Elmoped: I t.ex. Kina är det vanligt att elcyklar ger elstöd utan att du behöver trampa, och/eller för hastigheter långt över 25 km/h. I Sverige klassas detta som en elmoped och inte som en elcykel. Detta ställer krav på att föraren ska använda hjälm, ha förarbevis och registrera fordonet. Vissa sådana elmopeder som ser ut som elcyklar kan gå riktigt fort och till och med räknas som moped klass I.

Det kan vara lite svårt att avgöra vilken kategori som en snabb och kraftfull elcykel tillhör. Det är alltid bra att höra med Transportstyrelsen så att det blir rätt. Läs mer om skillnaderna mellan dessa slags fordon på Transportstyrelsens hemsida.

Vikcykel: En vikcykel är riktigt fiffig för den som vill kunna cykla till och från tåget eller bussen. Det finns modeller speciellt framtagna för detta, som du enkelt kan vika ihop så att den blir liten som en väska. Sedan kan du ta med den på bussen eller tåget!

Här kan ni läsa om ett spännade projekt som Västra götalandsregionen gjorde, där bilister fick pröva att vara ”flexikanter” med vikcykel och kollektivtrafik.

Lådcyklar med eller utan elassistans och växlar: Lådcyklar är smidiga för den som vill kunna köra hem matkassarna från affären eller skjutsa barn till förskolan. Det finns till och med hantverkare som skippat skåpbilen och kör med elassisterad lådcykel istället! Det finns lådcyklar utan elstöd, men det kan bli ganska tungt att cykla. Det finns även lådcyklar med eller utan växlar. Många föredrar dock just kombinationen av både elstöd och växlar. Då blir det faktiskt lätt att ta sig upp för backar med tung last. Det finns företag vars affärsidé är att köra hela flyttlass med lastcykel. Det går!

Det går också rätt så enkelt att uppgradera sin vanliga cykel till mer av en lastcykel, genom att sätta stora korgar på pakethållaren eller framför styret. Postens cyklar är av modellen paketcyklar, men dessa kan lätt bli lite vingliga vid riktigt tung last då tyngpunkten blir så högt upp. Fördelen med riktiga lastcyklar är att lasten får lägre tyngpunkt vilket blir mycket mer stabilt.

Lådcyklar på två hjul – Long-talls eller long—johns: Lådcyklar på två hjul med lastlådan i mitten känns mer som en vanlig cykel än vad trehjuliga lastcyklar gör. Long-talls eller long-johns har låg tyngpunkt på lasten och gör att det blir stabilt även med tung last, även om det kan vara lite vingligt precis i starten innan man kommit upp i fart. Lastutrymmet blir dock inte lika stort som det kan vara på en trehjulig lastcykel, men fördelen är att de är snabba och smidiga med känsla av en vanlig cykel.

Lådcyklar med tre hjul: Dessa är riktigt stabila men blir inte lika smidiga som en cykel på två hjul. De kan ta 100 kg eller mer utan att stabiliteten påverkas. De tre hjulen gör att de är stabila även vid start och vid låga hastigheter. Det finns lite olika modeller på konstruktion och hur stor lådan är.

Liggcykel: Liggcyklar har funnits sedan 1920-talet. Du ligger på rygg när du cyklar, vilket gör att luftmotståndet blir lägre och du minskar belastningen på axlar och nacke. Många använder liggcykel för att kunna cykla riktigt snabbt, och för att du får en schysst panoramavy av landskapet omkring dig. Det finns även trehjuliga modeller, mountainbikes och elassisterade modeller. Dessa cyklar syns dock sämre i trafiken då de är så låga. De är dock för ovanliga för att det ska finnas någon olycksstatistik kring detta.

Velomobiler: Velomobiler ser roliga ut, bildgoogling rekommenderas! De är liggcyklar med hölje, vilket gör att de ser ut som små racerpoddar. Höljet ger vindskydd och håller kvar värmen kring cyklisten. De som provat blir ofta helt frälsta och cyklar långa sträckor. De kan komma upp i 45 km/h på raksträckor.

Hoppas att detta gett lite inspiration! Det finns ännu fler modeller om man även tittar på små elfordon och varianter på elmopeder. Jag tror som sagt att det finns en cykelmodell för alla, och att även den mest inbitne bilist kan hitta någon kul modell som passar hens behov.

/Maria Wikenståhl, trafikingenjör Södertälje kommun

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s